PERFORMANŢE. Învăţământul alternativ în competiţie cu cel tradiţional 3

Secretele succesului la Bac al elevilor Waldorf
Bacul 2011, văzut prin ochii unor „eleve Waldorf”
Patricia Silion din Bucureşti a luat bacul cu media 8,13 şi consideră că studiile Waldorf au avantajat-o la bac: „Subiectele din acest an de la bac au fost făcute de aşa natură încât nu semănau cu celelalte. Ceea ce ne-a avantajat, a fost că noi gândim mai creativ, pentru că subiectele n-au fost de toceală până la urmă. Probabil că de-aia au picat atât de mulţi, pentru că au învăţat mot a mot”.

Colega ei, Bogdana Mirea, care a avut media 8,80 la bac, a învăţat în liceu să iubească şcoala: „La noi nu se dau note. Profu’ nu te ridică în picioare şi-ţi dă 2 dacă nu ştii lecţia. Faptul că nu-ţi pune nimeni la gât cuţitul ca să înveţi, te face pe tine să-ţi doreşti să înveţi. În timpul liceului am făcut şi noi comentarii la limba română, dar altfel decât cei din tradiţional. Acest lucru m-a ajutat la proba de română de la bac. Subiectul 3, vestitul subiect cu Caragiale l-am rezolvat într-un mod original şi nu cum am învăţat dintr-o carte, cuvânt cu cuvânt”.

ÎNVĂŢĂMÂNTUL ALTERNATIV DIN ROMÂNIA ÎN CIFRE
aproximativ 3000 de copii de grădiniţă şi elevi înscrişi în 2011;

4 licee (Cluj, Timişoara, Iaşi, Bucureşti);

6 şcoli de sine stătătoare sau grupuri de clase arondate unor şcoli tradiţionale;

27 grădiniţe sau grupuri de clase arondate unor grădiniţe tradiţionale;

Ce înseamnă învăţământul Waldorf

Pedagogia Waldorf e o formă de învăţământ bazată pe metode „spirituale” de predare şi educare. Prima şcoală Waldorf a fost întemeiată în 1919 de filosoful Rudolf Steiner, în Stuttgart, Germania. În prezent reprezintă unul din cele mai răspândite tipuri de pedagogie independentă din Europa şi America de Nord.
Concepţia pedagogică a şcolilor Waldorf susţine că numai printr-o predare corespunzătoare necesităţilor interioare ale fiecărei vârste se poate ajunge la o dezvoltare a omului în sensul libertăţii, motiv pentru care a fost numită „educaţie pentru libertate„, singura capabilă să asigure o gândire independentă a elevului când va atinge matu-ri-ta-tea. În România pedagogia alternativă Waldorf a fost introdusă în 1990, când s-a înfiinţat clasa 1 şi grădiniţă la Bucureşti. Începând cu 1991 şi 1992 s-a extins la Iaşi, Braşov. De la început a fost acceptată de Ministerul Educaţiei ca sistem de învăţământ alternativ în cadrul sistemului de stat.
Articol preluat din Romania Libera