Începe şcoala ! (3)

(Sfaturi pentru părintele elevului din clasa I)

3. Ce înseamnă a-l ajuta pe copil la lecţii?

Nu forţăm nimic şi încercăm să conştientizăm că toată perioada şcolară este un lung proces de educare, transformare şi dobândire de aptitudini. Proces înseamnă înainte de toate durată. Copilul nostru nu trebuie să demonstreze nimic înainte de a porni în viaţă. El trebuie   să crească, să înveţe, să dobândească aptitudini şi cunoştinţe care să crească odată cu el.

Lecţiile ca şi restul programului se fac la ore fixe în condiţii de linişte, nu cu televizorul sau alte aparate în funcţiune. Nu înseamnă însă că noi ceilalţi din familie nici nu mai respirăm.  Timpul alocat lecţiilor se alege la ore rezonabile, trebuie să fie scurt, maxim o oră, raţional folosit. De exemplu după ora 20 nu poate copilul învăţa, nici între 14 şi 16,30  bioritmul uman este astfel construit şi este o suprasolicitare învăţarea în această perioadă. Sigur în lume se întâmplă multe lucruri şi nu înseamnă că sunt bune ori valabile.

Ce înseamnă a-l ajuta pe copil la lecţii? A ajuta şi a face în locul lui sunt două lucruri absolut diferite. Primul este benefic al doilea este distructiv pentru evoluţia elevului.

Mai întâi ne asigurăm că el ştie ce teme are. Dacă constatăm că nu ştie, ne informăm la un coleg sau părintele unui elev. Pentru aceasta avem grijă să ne notăm telefoanele mai multor părinţi. Dacă copilul nu ştie ce temă are, în fiecare zi la despărţire îi sugerăm fără nici un fel de tensiune să fie atent şi să ţină minte ce temă are, cu răbdare, până reuşeşte. Orice tensiune este nesănătoasă pentru copil.

Apoi ne asigurăm că ştie ce are de făcut. Dacă observăm că nu-i este clar ce are de făcut îi explicăm cu răbdare. Îl lăsăm apoi să facă. Îl rugăm să ne arate ce a reuşit. Dacă are de memorat îl ajutăm asigurând-ne că a înţeles şi apoi îi explicăm cum să procedeze. Adică îl învăţăm să înveţe. De exemplu avem o poezie. Ne asigurăm că înţelege cuvintele, imaginile. Îi citim poezia solicitând să repete după noi. Abia după memorarea textului lucrăm la intonaţie. Copilul de 7 ani nu poate face două lucruri în acelaşi timp. Să nu-i cerem lui lucruri pe care le putem face noi ca adulţi. La matematică am explicat deja cu tabla înmulţirii.

                                                                                                                             prof. Ileana Vasilescu