Începe şcoala ! (2) (Sfaturi pentru părintele elevului din clasa I)

2. Micul nostru elev are nevoie de un program zilnic ritmic şi sănătos care să impiedice instalarea oboselii ce i-ar marca dezvoltarea fizico-emoţională. Adică ore fixe de masă somn şi lucru, suficient timp pentru joacă.

Chiar dacă nu are propria cameră are nevoie de un loc unde să-şi facă temele şi să-şi ţină cărţile. Masa de lucru trebuie poziţionată lângă fereastră pentru a beneficia, cât anotimpul permite, de lumină naturală care trebuie să vină din stânga sau din faţă pentru a oferi ochilor maxim de confort. Lampa  o alegem nu după criterii estetice, ci cu lumină puternică şi cu abajur potrivit pentru ca lumina să nu-l orbească pe copil. Lumina  flourescentă este nocivă pentru ochi. Are nevoie de o masă  şi un scaun potrivite ca înălţime(nu ezitaţi să tăiaţi pur şi simplu picioarele unora mai vechi, dacă nu vă permiteţi să faceţi unele de comandă) pentru a avea o poziţie optimă de scris şi citit care să nu îmbolnăvească coloana vertebrală. Camera trebuie bine aerisită şi curăţată. Ordine în cameră şi pe masa de lucru. Dezordinea nu doar  devine un obicei pe toată viaţa, ci  împiedică concentrarea. Dezordinea şi murdăria cheamă un anume tip de entităţi…ordinea şi curăţenia fizică şi spirituală cheamă Îngerii…

Ghiozdanul copilului  de clasa I îl face părintele asistat de copil,  aproape tot anul. Este responsabilitatea părintelui ca elevul sa aibe în clasa I tot ce-i trebuie la ore, în ghiozdan. Acesta este un proces de durată. Nu-şi poate face singur ghiozdanul cât timp nu poate citi orarul! Dar vom observa, facând ghiozdanul împreună că destul de repede el memorează ce-i trebuie şi ce ore are în fiecare zi a săptămânii. Memorarea depinde şi de personalitatea şi temperamentul elevului. Dacă totuşi nu memorează, sau memorarea este un proces lent nu-i dăm lecitină şi mai ales nu facem o dramă din asta. Încercăm să-l înţelegem pe copil, să descoperim ce trăsături de caracter are, ce-l împiedică să memoreze. Un exerciţiu perfect pentru memorare este învăţarea de poezii şi cântecele cu mişcare, ca la grădiniţă. La învăţarea tablei înmulţirii vom folosi o bilă/minge mică, pe care  o vom arunca copilului când întrebăm: 3×3 ? El va răspunde returnând mingea…Idealul şi targhetul pe care ni-l propunem este ca în ultima lună de şcoală copilul să îşi facă singur ghiozdanul.

Ileana Vasilescu